shabab-w-bas

montada shababy
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 اوعو تفتكرو ان دا تعقيد

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
eye cry
.
.


الابراج : الدلو
عدد المساهمات : 749
نقاط : 3678
تاريخ التسجيل : 05/08/2009
العمر : 24
انثى

مُساهمةموضوع: اوعو تفتكرو ان دا تعقيد   الأربعاء أغسطس 05, 2009 12:24 pm

السؤال الأول: التعبير
اكتب ما لايقل عن 650 سطر فى أحد الموضوعات التالية

لم يجد الطفل غير الشارع ملجأ نظرا لحالة البلد الهباب..فاتجه إلى

السرقة والقتل والحشيش.. حتى نال جزاءه وقبض عليه متلبسا بباكتة

بانجو.. اكتب قصته مع تسليم الحِرز للباشا مراقب اللجنة


شهدت بلدنا الحبيبة نهضة فى مجال التشييد والبناء وخصوصا بعد

وصول سعر الحديد إلى 6500 جنيه للطن.. اكتب ما يمليه عليك

ضميرك على أن يبدأ موضوعك بعبارة أنا باشتغل فى حديد عز

ومستريح اخر حاجة


بعد انتشار ظاهرة أكل لحم الكلاب والحمير..من وجهة نظرك تكلم عن

هذه الظاهرة ومن المتسبب فيها بدون غلط..الورق متراقب بالقمر

الصناعى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــ
السؤال الثانى: القصة
من قصة ' وعهد الله ما انت داخل الانتخابات' .. اقرأ القطعة وأجب عن الآتى
ثم أتى إليه وضربه بال.... وقال: انت عايز تترشح فى الانتخابات

يامعفن؟؟ دانت عايز معجزة..مش كفاية بتاكلوا لحمة ومستورين..

عايزين إيه تانى؟

1- ماهى اللحمة؟ أو على الأقل حدد أقرب معنى خيالى لها

2- مرادف معجزة فى اللغة ( تغيير وزارى – زيادة المرتبات – رغيف العيش)

اختر علي مسؤليتك ماليش دعوه انا سلاير اه بس ف حالي سلاير علي صحابي يعني

3- لماذ ضربه الرجل بال.... وليس بالعصى مثلا؟؟

(أهو كسل .. لسة هيرفع العصاية - عشان العصاية قلة قيمة برضه واحنا فى عصر الديمقراطية – عشان العصاية شغالة مع واحد تانى.. افهم انت بقى ) اختر

حلل بمزيد من التفصيل جملة ضربه بال.... ومدى توافقها مع جملة

مصر بتتقدم بينا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ
السؤال الثالث القراءة
من موضوع ( الزعيم..و الفنان.. والقدوة) اقرأ القطعة وأجب

وقد نفى الزعيم عادل إمام الإشاعات التى أكدت أنه مرشح لوزارة

الثقافة.. وأكد أنه فنان فقط وليس سياسيا الخبر حقيقى كما أنه يرحب

بالتوريث ومقتنع بكل سياسات الحكومة

1- دخل كاتب هذه السطور مسرحية بودى جارد للزعيم رغم قرفه منه أساسا.. فى رأيك ما السبب فى دخوله؟

(أكيد معزوم – طبيعى معزوم – وربنا معزوم..) اختر على أن تضع إيدك

على المصحف وانت بتحلف للمراقب بتاع اللجنة وياريت مراقب الدور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــ
السؤال الرابع النصوص

أجب عن أحد النصين الآتيين

من نص ( ماشربتش من نيلها)..اقرأ ثم أجب

ماشربتش من نيلها.. جربت تغنى لها.. جربت فى عز ماتحزن تمشى ف شوارعها وتشكى لها

بعد رغبة صاحبة النص فى أن تلد ابنتها فى أمريكا لتحصل على

الجنسية الأمريكية..اختر..ما المقصود بنيلها فى النص؟

(المسيسبى - الأمازون – يونج يانج)

هذا النص من نصوص الحزب الوطنى والدليل وجود اسم مهم من

قيادات الحزب فى النص.استخرج الاسم..وبوسه من خده ورجَّعُه مكانه

أكمل الأبيات إلى آخر كحكة فى الكليب وهل الكحك اللي ف الكليب بسمن بلدى ولا بروابي ؟؟ فرق

قوبل النص بانتقادات بسبب بعده عن الواقع..وضح من النص ما يتفق

مع القول المأثور اطبخى ياجارية .. كلف يا سيدى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــ
من نص (حين ميسرة)..أجب عن الآتى

1-اذكر اسم مصيبة واحدة محصلتش فى النص الأسود ده؟

2-وضح عبقرية أحمد بدير الإرهابى فى النص وهو يكتب رسالة على

الكمبيوتر باستخدام أزرار الأرقام فقط ومفيش حروف.. ويعطى أمر

التنفيذ بزرار قايمة ستارت مش بإنتر.كمبيوتر إرهابى بقى بذمتكم

عندكوا زية؟

3- سبب وجود الشرطة كل خمس دقائق فى النص

(موسم ترقيات عقبال أملتك ولازم شغل – أخو خالد يوسف ظابط ولازم

يخدم أخوه – عشان الشرطة بتراقب قسم البوليس اللى جنب أحداث

النص) اختر وما تلبسنيش اسود وحياه روبي عندك... ايخص عليك ( علي راي واحد صاحبنا )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ
السؤال الخامس النحو

أعرب ما تحته خط.. لو مالقيتش القطعة أصلا ..اتصرف

ذهب الرئيس إلى المؤتمر .. ضع الجملة السابقة فى صيغة المثنى..

ماعدا الرئيس طبعا اووووووووووووووووووعي هتودينى وتودي يوري وميزو المشرف ورا الشمس ..
علي راي المثل ( المركب اللي فيها ريسين يلعبوا طاوله)

كان ممدوح إسماعيل قاتلا .. ضع إن مكان كان.. على ألا تنصب

ممدوح.. عشان هوه بينصب لوحده

فُرِضت الضرائب علينا ببشاعة ..أعرب الجملة .. وارفع الضرائب ابوووووووووووووووووووس

إيدك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
السؤال السادس الخط
مافيش خط ف الثانويه العامه بس انا عاوزه يتحط بقه غلااااااااااااااااااسه ثم لو ما فيش خط نخليها كارت

كوز المحبة اتخرم..طرطش على كمى..ياحبيبى بطل جفا وارحم عذاب امى

اكتب الجملة السابقة ثلاث مرات بثلاث خطوط.. موبينيل وفودافون

واتصالات..كما يمكن التحويل من خط لخط بنفس الرقم.. فقط اتصل

بخدمة العملاء

الى هنا تنتهى اسئلة الامتحانات ابقى تعالى قابلنى فى المشمش لو نجحت

زووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو:sm2 39:







الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
وعد العيون
.
.


الابراج : السمك
عدد المساهمات : 977
نقاط : 3726
تاريخ التسجيل : 05/08/2009
العمر : 23
انثى

مُساهمةموضوع: رد: اوعو تفتكرو ان دا تعقيد   الأربعاء أغسطس 05, 2009 1:37 pm

هههههههههههههههههههه والله لو دا الامتحان اللى انا همتحنة
هقوم اقطع المراقب وقطعك يا ظاظا
36_1_19[1]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eye cry
.
.


الابراج : الدلو
عدد المساهمات : 749
نقاط : 3678
تاريخ التسجيل : 05/08/2009
العمر : 24
انثى

مُساهمةموضوع: رد: اوعو تفتكرو ان دا تعقيد   الأربعاء أغسطس 05, 2009 1:42 pm

اوكي ياظاظا
ربنا يستر عالثانويه
بعد كدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
nana
مشرف عام
مشرف عام


الابراج : الدلو
عدد المساهمات : 631
نقاط : 3423
تاريخ التسجيل : 04/08/2009
العمر : 25
انثى

مُساهمةموضوع: رد: اوعو تفتكرو ان دا تعقيد   السبت أغسطس 08, 2009 8:43 am

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

تسلم ايدك يا ظاظا 36_1_12[1]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
matafi
^^دايخ في زمن بايخ^^
^^دايخ في زمن بايخ^^


الابراج : الجوزاء
عدد المساهمات : 209
نقاط : 22902
تاريخ التسجيل : 03/08/2009
العمر : 23
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اوعو تفتكرو ان دا تعقيد   الأحد أغسطس 09, 2009 9:16 am

أنا هسيب الورقه فاضيه و هعد أعيط جمبها 36_1_1[1]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://shbab-w-bas.ba7r.org
eye cry
.
.


الابراج : الدلو
عدد المساهمات : 749
نقاط : 3678
تاريخ التسجيل : 05/08/2009
العمر : 24
انثى

مُساهمةموضوع: رد: اوعو تفتكرو ان دا تعقيد   الأحد أغسطس 09, 2009 1:09 pm

هههههههههههههههههه
مرسي يامازن عالمرور

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
فيرى
.
.


الابراج : القوس
عدد المساهمات : 360
نقاط : 3045
تاريخ التسجيل : 07/08/2009
العمر : 24
انثى

مُساهمةموضوع: رد: اوعو تفتكرو ان دا تعقيد   الإثنين أغسطس 17, 2009 11:02 am

هههههههههههههه
لا اسئلة جامدة بس مالهاش اجابة تتجاب منين
ودة لو امتحانى كدة كنت ولعت فى المراقبين لو مخلوناش نغش طبعا


ههههههههههههههه

بس نايس توبيك

36_3_11[1] 36_3_11[1] 36_3_11[1]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eye cry
.
.


الابراج : الدلو
عدد المساهمات : 749
نقاط : 3678
تاريخ التسجيل : 05/08/2009
العمر : 24
انثى

مُساهمةموضوع: رد: اوعو تفتكرو ان دا تعقيد   الإثنين أغسطس 17, 2009 11:08 am

مرسي يافيري ياحبيبه قلبي

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احــــــــــمـــــــــــد
.
.


الابراج : الاسد
عدد المساهمات : 811
نقاط : 3839
تاريخ التسجيل : 18/08/2009
العمر : 24
ذكر

مُساهمةموضوع: رد: اوعو تفتكرو ان دا تعقيد   الإثنين سبتمبر 07, 2009 6:54 am

لا ؤبنا معاكي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
eye cry
.
.


الابراج : الدلو
عدد المساهمات : 749
نقاط : 3678
تاريخ التسجيل : 05/08/2009
العمر : 24
انثى

مُساهمةموضوع: رد: اوعو تفتكرو ان دا تعقيد   الثلاثاء سبتمبر 08, 2009 1:35 pm

خخخخخخخخخخ

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
اوعو تفتكرو ان دا تعقيد
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
shabab-w-bas :: فرفشة :: نكت x نكت-
انتقل الى: